Skip to main content

Allmänna Köp- och leveransvillkor

Nedan hittar du My Window ABs allmänna köpvillkor över vad som betraktas gällande både före och efter ett köp hos oss. Våra köpvillkor ger dig som privatperson eller företag en trygghet när du handlar hos oss. Vi rekommenderar alltid att du läser våra köpvillkor innan du lägger din beställning.

Detta avtal gäller inte registrerade avtalskunder hos My Window, där gäller det enskilda avtalet.

Beställning / Avtal om köp

Kund gör bindande beställning och godkänner köpvillkoren genom att skriftligen acceptera offert från My Window. Avtal om köp bekräftas alltid genom att Kund mottar en orderbekräftelse på aktuell beställning, fysiskt eller via e-post. Avtal om köp gäller oavsett betalningsalternativ samt oberoende av om handpenning betalats eller inte. My Window uppmanar dig som Kund att alltid spara din orderbekräftelse för eventuell framtida korrespondens.

Kund ansvarar för att, innan offerten accepteras ha läst igenom offerten och se över de inlagda valen. Vid godkännande av offerten godkänner kunden även de val som står i offerten och ansvarar för valen är enligt överenskommelse.

Vid godkännande av offert behöver Kunden ange korrekt fakturaadress. Om detta inte sker omgående utan måste ändras efter redan utskriven faktura, debiteras Kunden en fakturaavgift om 150 kr ex. moms.

Vid nyttjande av RUT eller ROT ansvarar Kunden för att Skatteverkets regler följs. Information gällande nyttjande av RUT eller ROT måste vara My Window tillhanda SENAST vid beställningstillfället. My Window hanterar ej RUT- eller ROT-avdrag efter att avtal om köp träffats.

Betalning

Företag, Betalningsvillkor

Betalningsvillkor för företag utgår enligt standard med 50% av den totala summan i handpenning och resterande 50% i slutbetalning vid leverans. Önskemål om fakturabetalning måste upplysas om vid offertstadie. Om fakturabetalning efterfrågas gör My Window alltid kreditupplysning på angivet organisationsnummer, därefter meddelas om fakturabetalning är godkänd eller inte. Kreditbedömning görs först efter godkänd offert och Säljaren förbehåller sig rätten att ändra betalningsvillkor efter att Köparen har godkänt offert. Betalningsalternativ för företag och organisationer som ej är kreditvärdiga är förskott via betalkort, swish alternativt med Bankgiro.

Betalningstid för slutfakturan är 10 dagar (om inte annat avtalats) från och med det datum som produkterna installerats av My Window. Om betalning inte erläggs i rätt tid tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr per sänd påminnelse samt en dröjsmålsränta som utgår enligt räntelagen (1975:635). My Window samarbetar med Intrum Justitia. Det är till Intrum Justitia som Kunden vänder sig till med eventuella frågor när ett ärende placerats hos dem. Produkterna tillhör My Window fram tills dess att full betalning erlagts för de beställda produkterna.

My Window förbehåller sig rätten att fakturera levererade produkter och/eller tjänster även om förseningar eller reklamationer har uppstått på andra delar av beställningen.

Betalningsalternativ, Företag
BG: 5048-2165
Swish: 123 031 01 44
iZettle (kortbetalning)
Wasa kredit / Nordic Finance (delbetalning mot kreditupplysning)

*Vid val av Wasa kredit / Nordic Finance tecknas separat avtal med Wasa kredit / Nordic Finance efter att godkänd kreditupplysning gjorts.

Privatperson, Betalningsvillkor

Betalningsvillkoren för privatkund utgår enligt standard med 50% av den totala summan i handpenning och resterande 50% efter leverans eller avhämtning av produkt i butik. My Window har ingen kontanthantering. Betalning sker med de vanligaste kreditkorten. Order som hämtas i någon utav My Windows showrooms skall slutbetalas vid upphämtandet, dock senast 10 dagar efter avisering att produkt finns tillgänglig för avhämtning hos My Window.

Om betalning inte erläggs i rätt tid tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr samt en dröjsmålsränta som utgår enligt räntelagen (1975:635). My Window samarbetar med Intrum Justitia. Det är till Intrum Justitia som Kunden vänder sig till med eventuella frågor när ett ärende placerats hos dem.

My Window förbehåller sig rätten att fakturera levererade produkter och/eller tjänster även om förseningar eller reklamationer har uppstått på andra delar av beställningen.

Betalningsalternativ, Privatperson
BG: 5048-2165
Swish: 123 031 01 44
iZettle (kortbetalning)
Resurs Bank (delbetalning mot kreditupplysning)

*Vid val av Resurs Bank tecknas separat avtal med Resurs Bank efter att godkänd kreditupplysning gjorts.

Ångerrätt

Ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp gäller ej för samtliga produkter My Window tillhandahåller då de specialtillverkats och måttanpassats efter Kundens unika förutsättningar och önskemål (se § 5 i Distans- och hemförsäljningslagen).

Annullering / Ändring av beställning

Ändring på redan lagd beställning skall ske inom 24 timmar från mottagen orderbekräftelse från My Window. Samtliga ändringar skall ske mailledes där bifogad orderbekräftelse med önskemål om ändringar bifogas. Ändring bekräftas genom uppdaterad orderbekräftelse via e-post från My Window. Om Kunden annullerar eller ändrar lagd beställning efter mer än 24 timmar från mottagandet av orderbekräftelse, har My Window rätt till ersättning för den förlust My Window orsakats i upp till 100% av produktens/produkternas angivna pris.

Äganderättsförbehåll

Alla produkter tillhör My Window tills full betalning erlagts från köparen för de beställda produkterna.

Installation

Vid installation ansvarar Köparen för att, i samband med godkännande av offert och bekräftad tid för installation, uppge korrekt leveransadress, meddela eventuell portkod, samt att adressen är bemannad under planerad tid för installation (om ej annat avtalats). Har MyWindow ej erhållit korrekt information innan avsatt tid för installation, vilket medfört att installation försenats eller ej kunnat slutföras, klassas detta som bomkörning. Vid bomkörning förbehåller sig MyWindow rätten att debitera ytterligare startkostnad/etableringskostnad samt en timmes installationskostnad i enlighet med MyWindows prislista.

Vid installation ansvarar även Kunden för att arbetsområdet där installation skall utföras på är fritt från hinder. Det är Kundens ansvar att flytta föremål som kan komma till skada. Om MyWindow måste göra arbetsområdet fritt förbehåller sig MyWindow rätten att debitera extra timdebitering i enlighet med MyWindows prislista. MyWindow ansvarar ej för föremål som kommit till skada vid installation om Kund ej flyttat det inför installation. Önskad/efterfrågad demontering av befintliga produkter regleras i offert/beställning. Om detta inte kommit till MyWindows kännedom i samband med installation förbehåller sig MyWindow rätten att efterdebitera arbetskostnaden i enlighet med MyWindows prislista, samt kostnad för eventuell avfallshantering.

Vid installation där hjälpmedel såsom ex. skylift eller byggnadsställning skall nyttjas, regleras detta i offert/beställning för vem av parterna som tillhandahåller hjälpmedlet.

Installation av motorstyrda produkter

Vid beställning av motorstyrda produkter skall Kunden tillhandahålla elektrisk ström om inget annat avtalats. My Window drar ingen elektricitet då detta måste utföras av en behörig elektriker. För att My Window skall kunna testa produkten, samt ställa in gränslägen, måste stickkontakt finnas på plats vid installation. Om elektrisk ström ej finns förberett vid bokat installationsdatum och installatör måste bokas vid ett senare tillfälle, förbehåller sig My Window rätten att debitera ytterligare startkostnad och timdebitering i enlighet med My Windows prislista.

Information installationstid / Avbokning av montagetid

Information gällande tid för bokat installation förtydligas i orderbekräftelse med datum/dag för installation, installatör och avsatt cirkatid för installations start. Om Kunden inte kan ta emot My Windows montör på avtalad tid skall detta meddelas My Window omgående, dock senast 48 timmar innan avsatt installationstid. I de fall köparen ej kan ta emot installatör på avtalad tid och avbokning ej skett inom 48 timmar, klassas detta som bomkörning. Vid bomkörning förbehåller sig My Window rätten att debitera ytterligare startkostnad/etableringskostnad samt en timmes installationskostnad i enlighet med My Windows prislista.

Om My Window mot förmodan erfordrar ändra installationsdatum informeras Kunden snarast och ny tid för installation bokas enligt överenskommelse.

Leveranstid

Den förväntade leveranstiden anges och framgår på mottagen orderbekräftelse från MyWindow. Angiven leveranstid på offert är beräknad från offertens utskriftsdatum och kan efterjusteras beroende på när offert accepteras av Kund. Leverans sker vanligtvis inom 3-8 veckor från godkänd offert och lagd order. Leverans bekräftas enbart genom orderbekräftelse.

Leveranstiden är beroende på beställningens utförande, leverans kan därför ske vid ett eller flertal olika tillfällen. Om leveranstiden mot förmodan förlängs informeras Köpare snarast möjligt efter att information kommit till MyWindows kännedom. MyWindow förbehåller sig rätten att friskrivas från samtliga ersättningskrav gällande leveransförseningar.

Frakt & Leverans

Beställda produkter kan avhämtas i butik eller levereras till angiven adress via My Windows avtalade transportföretag. Fraktkostnaden baseras på det leveranssätt som används. Kostnad för leverans till Kund sker alltid på Kundens bekostnad om inte annat avtalats. Försenad leverans som beror på transportföretaget som av Säljaren fått i uppdrag att transportera varor tar My Window inget ansvar för. I de fall detta inträffar ansvarar Kund för att kontakta det aktuella transportföretaget. Kund ansvarar för att i samband med beställning uppge en korrekt leveransadress med eventuell portkod samt att adressen är bemannad under arbetstid (vardagar mellan kl 8:00-17:00). Är adressen obemannad under tiden då transportföretaget skall leverera produkterna, eller har fel/bristande information för adress angivits, har My Window rätt att debitera Kund för avisering och ny utkörning. Efter 15 dagar returneras produkterna till My Window där kostnad för returfrakt till My Window och ny frakt till Kund tillkommer Kund.

Det är alltid kostnadsfritt att hämta ut beställning i någon av My Windows showrooms. Kund ansvarar för att aviserade produkter hämtas hos aktuellt My Window-showroom (aktuellt showroom anges i orderbekräftelse/avisering) inom 30 dagar från sänd avisering. Avhämtas inte produkten inom 30 dagar förbehåller sig My Window rätten att debitera kund en lagerkostnad om 10 kr/dag till och med den dag produkter hämtats ut.

My Window förbehåller sig rätten att kassera produkter som inte avhämtats 365 dagar från sänd avisering.

Synlig skada

Kund skall ankomstkontrollera leverans för att verifiera att den är riktig och felfri. Synlig skada skall anmälas på kvittensdel vid uthämtning i showroom, vid installation meddelas säljare via mail, omgående. Om leverans sker av fraktbolag skall synlig skada omedelbart anges till fraktbolaget och noteras på fraktsedeln.

Sker ej anmälan omgående förlorar Kunden rätten att åberopa skadan. Anmälning av skadan skall även göras till My Window. Originalemballage skall alltid sparas.

Icke Synlig skada

Icke synlig skada, även kallad uppackningsskada, skall anmälas omedelbart vid upptäckt och senast inom 7 dagar från det att produkten blivit uthämtad hos My Window, vid installation skall detta meddelas My Window via mail. Sker anmälan senare än 7 dagar förlorar Kunden rätten att åberopa skadan.

Anmälning av skadan skall även göras till My Window. Originalemballage skall alltid sparas.

Anmälan & hantering av synlig eller icke synlig skada

Samtliga anmälningar om fraktskador, synliga eller dolda, skickas till My Windows serviceavdelning via e-post på service@mywindow.se.

Anmälan ska innehålla:

  • Bilder på skadan.
  • Ordernummer, en kort beskrivning av skadans orsak och position enligt fakturan.
  • Kundnamn, e-postadress och telefonnummer till kontaktperson för smidig kommunikation vid eventuella följdfrågor.

Efter att skadeanmälan mottagits kommer My Window att överenskomma med kunden om lämplig åtgärd för service eller retur.

Viktig information:

  • Kasta inte skadat gods; det ska behållas av dig som kund tills My Window har lämnat besked om åtgärd och hantering.
  • Vid synliga eller dolda skador förbehåller sig My Window rätten att åtgärda felet inom rimlig tid, utan krav på kompensation.
  • Originalemballaget ska alltid sparas vid skador eller om saknade kollin eller tillbehör upptäcks vid uppackning.

Garantier

Från och med 2016-09-01 gäller 3 års garanti på samtliga av My Windows produkter. För garanti på 3 år gäller orderbekräftelser med registrerat utskriftsdatum från och med 2016-09-01 och framåt. För orderbekräftelser med registrerat utskriftsdatum tidigare än 2016-09-01, gäller 2 års garanti.

Garantin täcker konstruktionsfel och uppenbart installationsfel. My Window har rätt att åtgärda konstaterat garantiärende inom skälig tid, ärendet konstateras av My Window.

Tvister

Tvister skall i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med My Window. Om tvist ej kan lösas efter samförstånd med My Window kan Kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden vars rekommendationer My Window följer.

Force Majeure

Händelse såsom skada som beror på naturkatastrof, försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantör, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som ligger utanför My Windows kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till Force Majeure vilket innebär att My Window befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Barnsäkerhet – Viktig information vid installation av produkter med kulkedja

My Window värnar om barns säkerhet och följer de föreskrifter som gäller för att förhindra olyckor i miljöer där barn kan vistas. Som en del av vårt åtagande kommer My Window att installera barnsäkerhetsanordningar på alla produkter som har en kulkedja i sådana miljöer.

Viktig information om barnsäkerhet och installation:

  • Barnsäkerhetsanordningar är obligatoriska vid installation av produkter med kulkedja i miljöer där barn kan vistas.
  • Om kund önskar att barnsäkerheten ej sätts upp, kommer My Window inte att utföra installationen av produkterna.
  • Om detta framkommer först vid installationstillfället, kommer My Window att lämna produkterna hos kund och debitera för installationen, även om den inte fullföljts.

Reservationer

My Window förbehåller sig rätten att justera priser på grund av förändringar från leverantörer, valutaförändringar, lagerförändringar eller tekniska fel.

Vid beställning av gardiner förbehåller sig My Window rätten att leverera gardiner med en höjdavvikelse om 5–10 mm från måtten angivna i orderbekräftelsen.

Vid val av mörkläggande väv eller tyg, vänligen observera att ljusglipor kan uppstå på grund av fönsterhandtagens placering, avståndet mellan väv och fönster samt installationsförhållanden. My Window kan därför inte garantera 100 % mörkläggning för dessa produkter.

Eventuella specifika tider för borrning som krävs för installation behöver anges till säljaren innan ordern läggs. Detta är avgörande för att vi ska kunna planera installationen effektivt. Vänligen informera oss om dina specifika tider så snart som möjligt.

Om kunden själv angivit mått i offerten ansvarar kunden för att dessa är korrekta. Offerten baseras på exakta mått från kunden, och standardavdrag görs om inget annat överenskommits. Kontrollera noggrant att måtten stämmer; eventuella ändringar måste meddelas innan offerten godkänns. Efter godkännande påbörjas produktionen omgående, och My Window ansvarar inte för eventuella kostnader till följd av felaktiga mått.

My Window förbehåller sig rätten att fakturera för produkter och tjänster som levererats.

Observera att My Windows installatörer inte har elbehörighet; elinstallationer måste därför utföras av en behörig elektriker som ombesörjs av kunden.

Skenor över 4 meter levereras kapade. Om skenorna inte ska kapas måste säljaren informeras innan beställning. Maxlängden för skenor är 6 meter, och alla skenor som överskrider denna längd kommer att skarvas.

My Window rekommenderar inte hissgardiner för mörkläggande ändamål. Vid beställning av hissgardiner med mörkläggande tyg garanteras inte full mörkläggning.

Tyg av naturmaterial kan påverkas av luftfuktighet och temperatur, vilket kan få det att krympa eller växa.

För textilier med ljuddämpande funktion kan My Window inte garantera en specifik ljudreduktion. Ljudabsorberande tyger minskar efterklangen i rummet men fungerar inte som isolering mellan rum. För bästa effekt bör gardinen täcka hela väggytan från golv till tak och hänga 10–15 cm från väggen, gärna i Wave-sömnad.

Alla gardiner levereras med ett standardavstånd på cirka 20 mm mellan gardinens nederkant och golvet. Skenor levereras med ett standardavdrag om cirka 20 mm. Vid installation under ojämn stuckatur eller vägglist monterar vi alltid skenan rakt efter höjden, vilket kan ge ett snett intryck även om installationen är rak.

Notera att gardinerna levereras vikta under frakten, vilket kan skapa veck eller skrynklor i tyget. Dessa jämnar ut sig naturligt efter några veckors upphängning.

Övrig information

My Window strävar efter att utvecklas och tar tacksamt emot feedback på: info@mywindow.se

Allmänna köpvillkor My Window
© My Window AB 2025

0